عروس پلهای خاورمیانه در تهران است ( افتتاح پل کابلی جوادیه ) + عکسهای مراسم افتتاحیه
پل جواديه به عنوان زيباترين پل خاورميانه در جنوب تهران است که به دليل قرار گرفتن در مسير ايستگاه راه آهن ، طراحي آن به گونه اي انجام شده است که بتواند به عنوان نماد و سمبل شهري تهران مطرح شود.
به علت اينكه پل فعلي جواديه روي راه آهن که ماشين رو مي باشد داراي قدمت بيش از سي سال بوده و فرسوده شده است ، لزوم احداث پل جديد که علاوه بر ماشين رو بودن جوابگوي ترافيك فعلي باشد و همچنين درجهت رشد و توسعه منطقه تاثير داشته باشد احساس مي شد.بنابراين با نظر مساعد راه آهن جمهوري اسلامي ، شهرداري تهران و سازمان مهندسي و عمران تصميم به طراحي و اجرا پل جديد جواديه گرفتند.
اطلاعات قراردادي پروژه : كارفرما: معاونت فني و عمراني شهرداري تهران مجري : سازمان مهندسي و عمران شهر تهران مشاور : مهندسين مشاور معماري ره شهر پيمانكار : سازه هاي صنعتي آذران
|
شرح كلي پروژه : اين پل داراي 116 شمع از عمق 20 الي 30 متر مي باشد. همچنين داراي سه پايه بتني نشيمنگاه پايه هاي فلزي پل اصلي بوده كه شكل هندسي و نمادين اين پايه هاي فلزي كه عرشه پل اصلي به صورت آويز توسط كابلهاي فولادي مي باشد به صورت سوزن خط راه آهن مي باشد. ورق به كار رفته در طراحي و ساخت پل از نوع ST 52 بوده و كابلها و نئوپرنهاي بكار رفته لزوماً از خارج وارد خواهد شد. اين پل داراي چهار راه دسترسي و پلهاي دسترسي مي باشد كه در طراحي اوليه به صورت بتني بوده كه با نظر مساعد كارفرما به صورت فلزي اجراخواهند شد.اين پلهاي داراي دو نشيمنگاه (كوله)در سمت چپ و يك كوله در سمت راست مي باشد. مدت زمان اجراي پل 18 ماه شمسي مي باشد. |
|
مشخصات فني پروژه : اجراي پل جديد در جنوب تهران و در مجاورت پل فعلي جواديه و بر روي خطوط راه آهن سراسري خواهد بود.
طول كلي پل حدود 210 متر مي باشد كه شامل 4 دهانه دسترسي با دهانه هاي متغير از 14 متر تا 24 متر با طول كلي 84 متر و عرض متغير از 25،6 تا 30 متر در سمت جنوب و 30 متر در سمت شمال و پل اصلي مقاطع غير همسطح با خطوط راه آهن به طول كلي 126 متر و عرض 30 (دو باند 14 متري و فاصله2 متر بين باندها ) با دهانه اصلي 104،5 متر در نظر گرفته شده است.اين پل براي عبور 6 خط سواره رو با حاشيه ايمني لازم و پياده روهايي به عرض 2 متر در طرفين طراحي شده است.
تابليه دهانه هاي دسترسي از نوع دال مجوف بتن مسلح با پايه هاي كتابي مستقر بر سر شمع مي باشند. تابليه پل اصلي از نوع باكس فلزي ST52 طراحي شده است.
ارتفاع آزاد (گاباري) ملحوظ شده براي عبور قطارها حداقل 7 متر مي باشد. تعداد خطوط راه آهن موجود زير پل جواديه 6 خط است با دهانه مفروض براي پل ، قابل افزايش تا 10 خط توسعه آتي مي باشد.
![]() اهداف پروژه :
به علت اينكه پل فعلي جواديه روي راه آهن كه ماشين رو مي باشد داراي قدمت بيش از سي سال بوده و اصطلاحاً فرسوده شده است لزوم احداث پل جديدكه علاوه بر ماشين رو بودن جوابگوي ترافيك فعلي باشد و همچنين در جهت رشد و توسعه منطقه تاثير داشته باشد احساس مي شد.
بنابراين با نظر مساعد راه آهن جمهوري اسلامي ، شهرداري تهران و سازمان مهندسي وعمران تصميم به طراحي و اجرا پل جديد جواديه گرفتند.
|
احجام كلي پروژه : خاكبرداري : 6896 متر مكعب خاكريزي : 17516 متر مكعب آرماتور بندي : 928059 كيلوگرم قالب بندي : 7721 متر مربع بتن ريزي : 7735 متر مكعب کابل: 16150 کیلوگرم اسکلت فلزی: 1220459 کیلوگرم خط کشی : 8642 مترطول دیوارژئوگرید: 2469 مترمربع پل جوادیه دارای یک قوس اصلی با دهنه ای 126 متری است که از 10 قطعه ساخته شده است و هر قطعه آن حدود 70 تن وزن دارد که 15 درصد وزن این قطعات مربوط به جوش آن است و با تکنولوژی خاصی در کارخانه در حال اجراست و حمل هر قطعه 70 تنی روش خاصی دارد و برای نصب هر کدام از این قطعات، یک جرثقیل 700 تنی نیاز است. این پل دارای سازه پیچیده ای است که برای نخستین بار در ایران اجرا می شود و تاکنون نمونه مشابهی نداشته است ، به دلیل آن که طراحی و ساخت این پل ، اولین تجربه به این شکل است و پروژه مشابهی از آن تاکنون وجود نداشته است ، باید با ظرافت خاصی انجام شود و به همین دلیل عملیات اجرایی بخش های مختلف آن به صورت سه شیفت و مستمر در کارخانه در حال اجراست .
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران گفت: تمامي انرژي مورد نياز روشنايي و نورپردازي پل جواديه با استفاده از انرژي باد و خورشيد تامين مي شود. در ديدار 4 نماينده مجلس از پل جواديه مطرح شد
هزينه 34ميليارد تومان براي ساخت پل جواديه تا امروز
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با حضور در محل پل جديد جواديه در جريان آخرين مراحل تكميل اين پل قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار «شهر»، در ابتداي اين جلسه كه با حضور لاله افتخاري و حسن غفوري فرد نمايندههاي تهران، عوض حيدرپور نماينده شهرضا حسن تاميني نماينده رشت امير طالبيان مشاور شهردار در امورمجلس، نبي رودكي مشاور شهردار در امور پدافند غير عامل بر گزار شد، مازيار حسيني، معاون فني عمراني شهرداري تهران در حضور تعدادي از نمايندگان مجلس در محل پل جواديه با بيان توضيحاتي درباره مراحل ساخت اين پل، به ضرورت انجام چنين طرحي اشاره كرد و گفت: با توجه به فرسودگي پل قديم جواديه و شرايط ژئوتكنيكي لرزش پل به خانههاي اطراف منتقل مي شد كه اين مساله سبب مشكلاتي براي شهروندان اين منطقه شده بود. وي ادامه داد: همچنين با احداث پل جديد جواديه امكان توسعه خطوط راهآهن تا 10خط فراهم شده ، ضمن اينكه با توجه به ارتفاع 10متري اين پل تا سطح زمين، امكان ايجاد قطار برقي نيز ممكن شده است. حسيني اظهار داشت: دراين پل براي بهبود عملکرد پل اصلي در بارهاي بحراني مانند زلزله از چهارسري دستگاه ضربهگير (Shock Transmitter) استفاده شده و از اين رو تحمل بارهاي لرزهاي تا امكان جابجايي تا30سانتي متر را داراست، ضمن اين كه اگر لرزشها بيشتر باشد، پل قفل شده و كل بار به پايهها و كولهها منتقل ميشود. معاون فني عمراني شهرداري تهران خاطرنشان كرد: پيش از اين براي تست قطعات اين پل از يو. تي. و پي.تي. استفاده ميشد كه با مشاهده اين نقص، نه تنها اغماض نكرديم، بلكه نظام نظارتي سختگيرانهتري را به اجرا گذاشتيم، بهگونهاي كه اين قطعات مورد آزمايش راديوگرافي نيز قرار گرفت. وي تصريح كرد: در كل نظام كنترل كيفيت بهكار گرفته شده در اين پروژه نقطه عطفي در مديريت شهري و همچنين مهندسي كشور بهشمار ميآيد. به عنوان مثال تمام قطعات فلزي اين پل داراي شناسنامه است، به اين معنا كه محل توليد، فرايند ساخت آن و همچنين محل نصب آن ثبت شده تا در مستندات اين پروژه قابل دسترسي باشد. وي گفت: تاكنون مبلغ 34ميليارد تومان صرف ساخت اين پل شده و پيشبيني ميكنيم براورد نهايي نزديك به 40ميليارد تومان باشد. حسيني تصرح كرد: طول كلي پل 210متر ميباشد كه شامل دو پل دسترسي با دهانههاي متغير از 35 متر تا 56 متر با طول 84 متر و عرض متغير 25.6 تا 30 متر در سمت جنوب و 30 متر در سمت شمال ميباشد، پل اصلي به طول كلي 126متر و عرض30 متر (دو باند 14 متري و فاصله 2 متري بين باندها) عرشه است و دهانه اصلي قوس فلزي 104.5 متر در نظر گرفته شده است. وي تصريح كرد: مرحله اول كابلكشي كابلهاي اين پل انجام شده و مرحله دوم نيز ظرف چند روز آينده انجام خواهد شد، و پس از آن عمليات نهايي شامل آسفالت نهايي صورت ميگيرد. معاون شهردار تهران با اشاره به ايجاد يك پل عابرپياده با طراحي خاص در كنار اين پل، ايجاد فضاي سبز و همچنين ايجاد يك مركز فرهنگي هنري در جوار پل جديد جواديه خطاب به نمايندگان اظهار اميدواري كرد: اين مجموعه باعث تغيير هويت و نقطع عطفي در منطقه جواديه خواهد بود. در ادامه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن بازديد از پل جواديه، از نزديك در جريان ساخت و مشخصات فني آن قرار گرفتند. |
























